Gier op houten kunstplankje met print van schilderij Ed van der Hoek 14x14 cm op 18 mm dikte populierenhout met ophanghaakje
Erst kommt das Fressen door Ed van der Hoek kunstenaar te Oostvoorne. Schilderij met tekst uit de Dreigrossenopera, de driestuiveropera van Bertold Brecht en Kurt Weil. Nu op een plankje. De tekst lijkt op velerlei wijzen interpreteerbaar. Ik ben van het standpunt dat je er maar mee moet doen wat je wil. Het is slechts een aanzet tot bespiegelingen. Brecht gaf aan dat je eigenlijk eerst een volle maag moet hebben voordat je je een mening kunt vormen over morele zaken. Anderen zien er weer in dat mensen eerst handelen om zichzelf te verrijken en daarna pas gaan nadenken of het moreel aanvaardbaar was. In de kern komt het waarschijnlijk wel op hetzelfde neer.
De aasgier is eigenlijk van oudsher een soort scheldwoord. Technisch gesproken is de afgebeelde gier geen aasgier, maar hebben we te maken met de vale gier. Uiteindelijk ook wel een aasgier. Een hebzuchtig iemand die voordeel probeert te halen uit andermans ongeluk.
Deze vale gier is als een vuilnisman en eet vooral dode dieren. Omdat hij heel sterk is en beschikt over een zeer zuur maagsap blijft bijna geen bacterie meer in leven. Bijna net zo sterk als ome Kees, want die kan ook heel wat naar binnen werken zonder ziek te worden. Andere mensen en dieren leggen het loodje bij het eten van rottend vlees.