Ed van der Hoek

WIE IS ED VAN DER HOEK?

Ed van der Hoek is in in het illustere jaar 1960 geboren. In het pittoreske badplaatsje Oostvoorne. Op Voorne Putten. 1960 was een Olympsch jaar en achteraf kun je misschien ook wel stellen dat hij onder het Olympische motto is geboren. Meedoen is belangrijker dan winnen. En ach als je dan toch meedoet is dat winnen natuurlijk ook wel leuk .... Maar dat meedoen zou in ieder geval al een solide basis moeten zijn voor het kunstenaarsschap. Gewoon hard werken en dan maar zien waar je op uit kan komen. Het liefst met enige consistentie, maar uiteraard niet teveel je eigen kunstje herhalen. Het is af en toe een bijna valkuil gebleken, maar kon op tijd zorgen voor verfrissing en vernieuwing. Althans dat beleef ik zelf zo.

Het is in mijn beleving net niet zo dat een kunstenaar moet lijden, maar onrust en geldingsdrang zijn toch een goede voedingsbodem voor het uiten van onderliggende creativiteit en een bepaalde verdieping en gelaagdheid aan kunnen brengen in vaak op het oog simpel en basaal werk. In delicate balans tussen toegankelijkheid en vrolijkheid enerzijds en anderzijds de niet in te tomen behoefte om hiermee donkere en negatieve gevoelens te overwinnen. Dat klinkt heroïsch wel toch? 

Wat kan ik verder nog vertellen over wie ik ben? Ik weet het af en toe eerlijk gezegd ook niet zo goed. Het zal de mens wel eigen zijn constant naar de eigen ik te zoeken.  Wel kwam ik een tijdeje geleden een rake typering tegen van bepaalde persoonlijkheden. Heb een testje gedaan en deze gaf aan dat ik behept ben met de zogenaamde "DEBATER" persoonlijkheid. 

DE "DEBATER" : Volg het pad van het onveilige en wees een onafhankelijke denker. Stel je ideeën bloot aan de gevaren van controverse. Spreek je gedachten uit en vrees het label "gek" minder dan het stigma van conformiteit. En met betrekking tot zaken die belangrijk voor u lijken, STA OP ! en zorg ervoor dat men rekening met u houdt . - (THOMAS J. WATSON - 16 PERSONALITIES)

Dit motto houdt me gaande. Zeer zeker in het kader van het opkomen voor rechten van zowel mezelf als voor anderen. Maar het uit zich ook in mijn kunst. Soms moet je net een drempeltje over en nieuwe vormen vinden voor je gedachten en ideeën. Dat gaat met horten en stoten, maar de weg naar absolute vrijheid ligt in het maken van kunst besloten. 

Hieronder een korte impressie (een minuutje) van het hoofd dat bij de kwast hoort. 

OPLEIDING AAN DE WILLEM DE KOONING ACADEMIE IN ROTTERDAM. 1991-1995

Mijn opleiding heb ik genoten aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam. Overdag werken en 's avonds naar de lessen. En 's nachts en in de weekenden mijn werken maken. Ik ben na 4 jaar afgestudeerd op schilderen en grafiek. Ondanks de drukte een toptijd ! Daar heb ik ook ondervonden dat ik in aanleg vooral een tekenaar en een schilder ben. 3D is mij een dimensie teveel. 

ONTWIKKELINGEN DOOR DE JAREN HEEN

Tot het internettijdperk zijn intrede deed was de kunstwereld vrij overzichtelijk met een ingebakken hierarchische structuur. Kunstenaar maakt kunst. Vind of wordt gevonden door een galerie. Galerie promoot hem of haar en zorgt voor de klantenkring. Klant koopt werken van de kunstenaar en galerie ontvangt het geld van de klant en betaalt vervolgens de kunstenaar het vooraf afgesproken percentage van de verkoopprijs. We dronken nog een flinke borrel en we gingen blij naar ons atelier terug om weer vrolijk verder te schilderen. Hoe anders is het kunstlandschap heden ten dage. En het eind is nog lang niet in zicht. Artificial Intelligence heeft inmiddels ook al vrolijk zijn intrede gedaan en je moet van goede huize komen om je als linkse hobbyist te kunnen wapenen tegen deze vormen van invasief geweld. 

Maar we ploegen voort en ik probeer me aan de huidige tijd aan te passen. Het is contra-productief om de verzuring in te gaan. Die neiging wil wel eens de kop opsteken, maar dan wint het latente vermogen tot relativeren het gelukkig en is dit alles ook weer een geschikte voedingsbodem tot het leveren van visueel commentaar op de ontwikkelingen.  

 

Ed van der Hoek
Ed van der Hoek
Ed van der Hoek
Ed van der Hoek

 

 

DAGBOEKJES, FOTO'S EN FILMPJES

 

Buiten de inmiddels kenmerkende cartoonachtige schilderijen maak ik ook werk dat niet perse direct geschikt is om aan de muur te hangen. Sinds 1989 hou ik dagelijks een dagboekjes bij. Daarin noteer ik wat mij bezig houdt. Van triviale zaken en to-do-lijstjes tot uiteraard diep filosofische bespiegelingen en lotgevallen over het zware leven van een kunstenaar.

Daarbij maak ik volgens een vastomlijnd stramien aan de linkerkant naast de tekstjes kleine illustraties. Ter groote van 5x5 cm. Een impressie van hoe deze tekeningetjes eruit zien kun je bekijken in de hieronder weergegeven video. In dit geval onder meer gecombineerd met een aantal filmpjes van onze trouwe hond Trees. Hieruit is "I got sunshine in a bag" ontstaan. De muziek eronder is van Gorillaz en tot op heden heeft de band uit een soort coulance besloten het niet offline te halen. Normaal gesproken krijg je een claim als je gebruik maakt van muziek van anderen. Maar als gezegd wordt het gedoogd. Een soortgelijk project is in de maak. Nu met eigen op maat gemaakte muziek. Mijn werk kan ik voorzichtig wel onderverdelen in uiteenlopende thema's. Daar wil ik in dit persoonlijke gedeelte van de webwinkel samen met mijn webog ofwel nieuwsberichten zeker ook aandacht aan besteden. 

 

 

 

THE ELEPHANT IN THE ROOM - INBREUKEN OP MIJN AUTEURSRECHTEN

 

Ik heb lang getwijfeld of ik dit hoofdstuk weer op zou gaan nemen in dit overzicht. Op het gevaar af als een constante kapotte grammofoonplaat deze zaken onder de aandacht te blijven brengen. Een aantal mensen om mij heen kennen mijn verhaal al wel, maar uiteraard is het blijven vertellen van dit verhaal voor mij een noodzaak geworden. Er is door de hoeveelheid aan inbreuken simpelweg geen weg meer terug. Het YouTube filmpje hieronder illustreert datgene wat er hier aan de hand is maar slechts ten dele. Het filmpje is ingekort tot een lengte van 1 minuut, dus daar is wel doorheen te komen om je een idee te geven. In werkelijkheid zou ik met het materiaal wat ik heb inmiddels op dezelfde snelheid een filmpje kunnen maken die 20 minuten met gemak zou halen.

Plat gezegd zijn we natuurlijk allemaal wel in de overtuiging dat men met de "poten van andermans werk af moet blijven". Dat je werk bij schilderclubjes en kinderklassen als inspiratie dienen is juist heel verheffend en maken me altijd trots en blij, maar als die "inspiratie" de basis gaat vormen is om er geldelijk gewin uit te halen zonder de kunstenaars in het algemeen in kennis te stellen en deze opbrengsten naar rato te delen gaan over elke grens heen. Inmiddels is dit al zo'n acht jaar aan de gang. Wel kan ik jullie gelukkig melden dat er duidelijk licht is aan het einde van de tunnel. Het was een jaar relatief stil en heb ik de inbreuken ook bewust even aan me voorbij laten gaan om mezelf goed aan te leren om wat beter voor mezelf te zorgen en te leren om emotionele afstand te kunnen creeren. Dat is wel het allerbelangrijkste inzicht dat ik heb mogen ontvangen. Eindelijk weer eens voor mezelf zorgen op het gebied van gezondheid. Gezellig sporten en weer gewoon genieten van de basale zaken in het leven. Tunnelvisie en daarmee ook groot verlies aan creativiteit hebben me af en toe weleens op het randje van die ongrijpbare en ondefinieerbare Burnout gebracht. Ik weet het. Burnout is af en toe aan het verworden tot een containerbegrip, maar feit was dat ik vaak meer in een negatieve spiraal ontwaarde dan in de opgaande lijn. Voeg daarbij het feit dat we in diezelfde periode onze winkel moesten sluiten omdat het pand waarin wij zaten door een projectontwikkelaar was opgekocht en ziedaar het verhaal dat je voor deze gelegenheid even zelf in mag vullen. Ook het uitblijven van nieuws rondom mijn in China opgetuigde rechtzaak  bleef uit totdat ......   

WINST IN RECHTZAAK IN CHINA

ZIE OOK : TAB "COPYRIGHT FIGHT" https://www.edart.nl/copyright-fight/

Het winnen van deze zaak heeft gelukkig ook gezorgd voor het feit dat er een aantal belangrijke instanties interesse hebben getoond in mijn methode om een Chinese rechtbank ervan te kunnen overtuigen dat ik de rechtmatige eigenaar was van de kustwerken waarop inbreuk werd gemaakt. Ik kan je er inmiddels van verzekeren, dat dit een lange en moeizame weg was, maar inmiddels is de methode dus beproefd door het Chinese recht. Details over het hoe volgen later via mijn weblog en de sociale media. 

 

WIL JE ME STEUNEN IN DE STRIJD TEGEN DEZE ILLEGALE HANDEL ?

DONEER DAN OP GOFUNDME : https://www.gofundme.com/f/kussengevecht-de-strijd-tegen-illegale-handel

 


De kaarten en prints in deze Edart webwinkel zijn gebaseerd op mijn originele schilderijen. Die zijn voor het merendeel in opdracht gemaakt. Verder wil ik jullie in deze vrolijkste webwinkel van Nederland ook kennis laten maken met wat ik allemaal zo uitspook in deze soms knotsgekke wereld met die dunne lijntjes zijn tussen pech en geluk, oorlog en vrede, ying en yang, liefde en haat, spek en bonen, kat en hond en nog wat van die tegenstellingen. Gelukkig moet ik bijna zeggen, want per slot van rekening zijn al die tegenstellingen echt ook de voedingsbodem van heel veel kunstuitingen. De kunstenaar geeft hier vorm aan en bepaalt of hij dat met of zonder humor wil brengen. Op mij komt deze wereld vaak vrij absurd over en probeer ik met enige lichtvoetigheid deze wereld een wat vrolijker aanzien te geven. Dat hoeft niet een ieders kopje thee te zijn, maar ik heb er in ieder geval zelf veel plezier in en hopelijk ervaart u dit bij het bezoek aan mijn winkeltje. Ik zou zeggen bekijk het maar en wellicht zie ik je aan de kassa ; ) Of niet, maar in ieder geval heel veel plezier op dit stukje wereldwijde web.

 

 

Ga akkoord met de privacy policy